רישיון על ידני או אוטומט ?

רבים מלומדי הנהיגה מתלבטים מאוד על מה כדאי להם ללמוד, ידני או אוטומט? במאמר זה אנסה להסביר על כל אחד מסוגי הרכבים ואתן את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.

רכב בעל תיבת הילוכים ידנית – רכב שבו הנהג נדרש להחליף הילוכים בעת הנהיגה בהתאם למהירות ומאמץ הרכב. ברכב כזה קיימות 3 דוושות: דלק, בלם ומצמד (קלאץ׳).

רכב בעל תיבת הילוכים אוטומטית – רכב שבו ידית ההילוכים מחולקת לכמה מצבי נסיעה (חניה, רוורס, ניוטרל, נסיעה D והילוכים נמוכים) כאשר בעת נסיעה הנהג מקבע מצב אחד קבוע (D driving) והרכב נוסע ללא התערבות הנהג בהילוכים. ברכב כזה קיימות 2 דוושות בלבד: דלק ובלם.

כעת ננסה לסקור את השיקולים האם לבחור ידני או אוטומט:

  1. תפעול מורכב/פשוט

שלבי לימוד הנהיגה כוללים את שלב התפעול, שלב הדרך, שלב התנועה ושלב משימות נהיגה מיוחדות.

גם בידני וגם באוטומט לומדים את כל מטרות הלימוד אבל בגיר הידני שלב התפעול יותר מורכב שכן הוא כולל לימוד של שימוש נכון במצמד, החלפת הילוכים, גלישה, תחילת נסיעה בעליה, עצירה נכונה ועוד.. ולעומת זאת בגיר האוטומט החלק התפעולי בלימוד יותר פשוט ואינו מצריך תרגול מרובה כדי להגיע לביצוע נכון וטוב. השימוש הוא ב 2 דוושות בלבד ואינו מצריך קוארדינציה מסובכת.

לכן קחו בחשבון שסטטיסטית, בכללי תצטרכו יותר שיעורים על ידני מאשר על אוטומט.

  1. מחיר הרישיון

עלות הרישיון הוא פקטור שיש לקחת בחשבון כשמתחילים ללמוד נהיגה.

בעבר לימוד על אוטומט היה נחשב יקר יותר מידני וזאת בשל עלויות למורה כמו אחזקת וצריכת דלק וכן קניית הרכב שעלתה יוצר מרכב ידני. כיום לא ניתן לומר באופן גורף שלימוד על אוטומט יקר מלימוד על ידני, בייחוד שמספר מורי הנהיגה המלמדים על ידני הצטמצם ולכן מחיר השיעור על ידני דווקא עלה כתוצאה מהקטנת ההיצע. בנוסף המורכבות והקושי הכרוך בלימוד והבלאי המואץ ברכב הידני תורם גם הוא לעליה במחיר השיעור לרכב ידני.

  1. מה יש יותר בכבישים, ידני או אוטומט?

רוב הרכבים הקיימים בשוק היום בעלי תיבת הילוכים אוטומטית, כך שרוב הסיכויים שמי שהוציא רישיון על אוטומט לא יתקשה למצוא רכב פרטי לעצמו. לעומת זאת, בלא מעט רכבים מסחריים או לצורך עבודה, קיימת תיבת הילוכים ידנית, כך שמי שלא מעוניין להיות מוגבל בעניין זה שייקח זאת בחשבון..

  1. העתיד כבר כאן

בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר כניסה של רכבים חשמליים לשוק הרכב, וזאת מגמה שרק תלך ותתחזק עם השנים. הרכבים הללו פשוטים יחסית לתפעול ומונעים בלחיצות כפתורים ללא מנוע כפי שאנו מכירים עם הילוכים וכו'.. לכן, נסיעה בגיר ידני בעתיד הרחוק תראה לנו כמו משהו רחוק מהעבר שהסבים והסבתות שלנו עשו פעם…

  1. רישיון עם גיוון

מי שמחזיק ברישיון ידני, יכול לנהוג גם על אוטומט. מי שמחזיק ברישיון אוטומט מוגבל לאוטומט בלבד. לכן הרבה תלמידים מעדיפים להתמודד עם הלימוד המורכב יחסית, ובלבד שהאופציות תהיינה פתוחות עבורם..

בנוסף רישיון על ידני יוכל לעזור במידה ותרצו להוסיף דרגת רישיון גבוהה יותר (למשל בצמצום מספר השיעורים הנדרש)

  1. מטיילים בחו"ל

במדינות רבות כאשר אנחנו רוצים לטייל באופן עצמאי בטיול כביש או שטח, כמעט ולא ניתן למצוא רכבים אוטומטיים להשכרה ורוב המכוניות הן בעלות תיבת הילוכים ידנית. הרבה מטיילים נתקלים בקושי הזה ולעיתים קרובות מצטערים שאין ברשותם רישיון נהיגה על ידני..

  1. להרגיש ת'מנוע

לכל מי שחובב נהיגה תחרותית וספורטיבית, ולמי שרוצה "להרגיש" את הרכב ולשלוט בבחירת ההילוכים, הלימוד על ידני בהחלט יכול להתאים יותר..

  1. לא זול להחזיק רכב..

קחו בחשבון שרכב ידני זול יותר לקניה מאשר אוטומט. כמו כן אחזקת רכב, טיפולים וצריכת דלק זולים יותר ברכב ידני.

לסיכום: לא בטוחים ידני או אוטומט?

אם אתם מחפשים חיים קלים ופחות כאב ראש ולא מטריד אתכם שתהיו מוגבלים לאוטומט בלבד, לכו על אוטומט ותחסכו זמן וכמובן כסף. אם אתם "חולי הגה" וטיפוסים שאוהבים לאתגר את עצמם ובא לכם ללמוד את הבסיס של הנהיגה מקומכם על הגיר הידני.. אולי יהיה מאתגר ומורכב יותר אבל הרישיון יישאר אתכם לכל החיים..

אז שיהיה בהצלחה גם לכם וגם לכם!