שמי רותם שדה, ואני עובד כמורה לנהיגה באופקים. לפני שאתחיל להסביר על לימוד הנהיגה באופקים, אערוך סקירה קצרה על העיר ועל האופן שבה התפתחה מערכת התחבורה בה.

אופקים, אחת מהעיירות הבולטות השוכנות לאורך הנגב הצפוני, בסמוך למועצות אזוריות כמרחבים ומועצה אזורית אשכול, נחשבת למרכז העירוני שאליו מתנקזים כל מושבי וקיבוצי האזור, ובו למעשה ניתנים רוב השירותים האזרחיים לתושבי האזור.

עם השנים גדלה אופקים וכך רחובותיה וכבישיה. וככל שהתפתחה, כך גם מערכות התחבורה והכבישים בעיר התפתחו גם כן. אט אט שופרו צמתים, הורחבו כבישים ונבנו מעגלי תנועה שצמצמו את תאונות הדרכים בתוך הצומת. אמנם מבחינה תעבורתית, מבנה הכבישים ומאפייני התחבורה, אינם נחשבים למורכבים ומסועפים, בוודאי בהשוואה לערים גדולות, כבאר שבע, חיפה ועוד, אולם דווקא בשל הפשטות היחסית של כבישי העיר ורחובותיה, אפשר לומר שניתן להשתמש בדרך בקלות רבה, בין כנהג ברכב ובין כהולך רגל. הדבר נכון אפילו יותר, כאשר מדובר בשיעורי נהיגה באופקים.

זה המקום לציין שבעבר, לא היה ניתן לבצע שיעורי ומבחני נהיגה באופקים, ומי שרצה ללמוד נהיגה, לרוב נסע לב"ש . כמובן שהדבר גרם להוצאות נסיעה כבדות (נוסף על עלות שיעורי הנהיגה בבאר שבע) וכן לבזבוז זמן יקר, אך זאת הייתה המציאות אז.

במהלך שנות ה-90, עשתה אופקים צעד קדימה, כאשר הוחלט במשרד התחבורה לאפשר לתושבי המקום ושאר יישובי האזור, לקבל את השירות החיוני והנצרך של לימוד נהיגה באופקים, כמו לכל אזרח ואזרח בעיר אחרת בישראל, אשר מבקש להוציא רישיון נהיגה. מאז, ניתן לראות פריחה בתחום לימוד הנהיגה באופקים, כאשר בתי ספר לנהיגה החלו להיפתח עם הזמן, ומורים לנהיגה באופקים החלו להצטרף וללמד נהיגה- מה שהוביל להרחבת אפשרויות התעסוקה בעיר ולהתפתחות הכלכלה המקומית.

היתרון הבולט בלימוד נהיגה באופקים (מעבר ליתרון הנוחות והנגישות) הוא למעשה תנועה תחבורתית יחסית דלילה ולא מורכבת. עובדה זו מאפשרת לתלמיד "נחיתה רכה" על מסלול הנהיגה, בייחוד בשלבים הראשונים, שבהם עדיין נתפס הכביש בעינו כמקום "מאיים"  ומסוכן.

על מנת שהתלמיד יקבל גם את מימד הנהיגה המורכבת יותר, אני מקפיד להוציא את תלמידיי מחוץ לאופקים לפחות פעם אחת בנסיעה בינעירונית לעיר באר שבע, ושם מתנסה התלמיד בנהיגה בכבישים מרובי נתיבים, יישום הוראות צמתים מרומזרים, נהיגה תחת תנועה צפופה ועמוסה, החלפות מספר רב של נתיבים ועוד. בנוסף לכך אני ממליץ להורי התלמיד, המשמשים בד"כ כמלווים, לצרף כמה שיותר את ילדיהם לנסיעותיהם אל  מחוץ לאופקים ולנצל את תקופת הליווי על מנת שהנהג החדש שלהם יצבור ניסיון כמה שיותר גדול בנסיעה במאפייני תחבורה מורכבים יותר.

כמורה לנהיגה באופקים, וכיליד העיר אופקים, אני יכול לומר שאני גאה ושמח על כך שנפל בחלקי לתרום את תרומתי הצנועה לחינוך הנוער והצעירים שבעיר לתרבות נהיגה ולראיה תעבורתית רחבה המבוססת על כבוד הדדי, סבלנות וסובלנות, לנהיגה מונעת ונכונה, ולהוביל אותם צעד נוסף קדימה אל עבר עצמאות וניידות.  אז בואו לנהוג בדרך הנכונה!

לתיאום שיעורי נהיגה התקשרו 052-5656-424